سرخط خبرها

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان: دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان: لزوم ایجاد دبیرخانه‌ بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی با برش استانی در گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان منطق بازسازی ساختار فرهنگی را مبتنی بر اصول و مبانی نظام پردازی دینی و اقتضائات چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی ذکر کرد و ایجاد دبیرخانه‌ این مهم با برش استانی در گیلان را مورد تأکید قرار داد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، رضا ثقتی روز یکشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۱ در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان با موضوع منطق بازسازی ساختار فرهنگی با برش استانی که بر مبنای بیانیه گام دوم در دستور کار دولت مردمی و انقلابی است ، برگزار شد ، اظهار داشت : این بازسازی مبتنی بر اصول و مبانی نظام‌ پردازی دینی ، اصول نهادسازی صحیح علمی ، اقتضائات چهل‌واره دوم انقلاب و ساختار نظریه فرهنگ اسلامی است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح با مشکلات و معضلاتی مواجه می‌شویم افزود : دیوان سالاری سترگی که امروز نهادهای فرهنگی با آن درگیرند ، نگاشت نهادی ناقص ، ساختار فرسوده برخی نهادهای فرهنگی و سکولاریسم پنهان چالش‌های جدی در اجرای این طرح هستند .

ثقتی خواستار راه ‌اندازی دبیرخانه‌ای برای اجرای این طرح با برش استانی شد و بیان کرد : اندیشگاه فرهنگ و هنر کشور پرچمدار اجرای این طرح است و در گیلان از متخصصان و صاحب نظران استانی برای اجرای این طرح دعوت می‌شود تا به نقطه‌ای واحد جهت برون رفت از معضلات و مشکلات برسیم و ساختاری چابک و نهادی پویا و راسخ ایجاد کنیم .

وی در ادامه با اشاره به طرح تربیت مدرس تخصصی آموزش نماز به کودک که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز در ۹ استان به اجرا در می‌آید ، افزود : در هر استان دو هزار نفر در قالب این طرح و بر اساس کتاب نماز شکوفه ها آموزش می‌بینند .

وی با بیان اینکه این کتاب در هر استان به نام شهید محوری استان چاپ می‌شود ، تصریح کرد : کتاب مذکور در گیلان به‌ نام شهید محوری استان ، شهید میرزا کوچک چاپ می‌شود و مخاطب اصلی طرح که از ابتدای دی‌ ماه در گیلان آغاز می‌شود ، مربیان مدارس ابتدایی و والدین هستند .

ثفتی در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک و برگزاری جلسه تقدیر از برگزیدگان و فعالان این کنگره در آینده‌ای نزدیک اذعان کرد : یادواره ۱۵۲ شهید روحانی گیلان ذیل کنگره بین المللی میرزا کوچک روز پنج شنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۱ با سخنرانی آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران برگزار می‌شود .

وی در ادامه راه ‌اندازی بنیاد دائمی شهید میرزا کوچک را دستاورد بزرگ این کنگره ذکر و اضافه کرد : بنیاد میرزا با مشارکت همه دستگاه‌ها به عنوان هیئت امنا ، بودجه مستقل ، نگاه ملی و ساز و کار قانونی در گیلان راه ‌اندازی می‌شود تا به صورت متمرکز به فعالیت در حوزه نهضت جنگل و میرزا کوچک خان بپردازد .

ثقتی در پایان کمیته علمی کنگره بین ‌المللی شهید میرزا کوچک را مورد اشاره قرار داد و گفت : ۸۵ مقاله با محوریت میرزا به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که در نوع خود بی‌نظیر بود و در روز همایش ۲۰ مقاله منتخب ارائه شد و تمام مقالات ارسالی در قالب کتاب چاپ خواهد شد .

حجت الاسلام حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به مفهوم فرهنگ و شکافی که در این حوزه وجود دارد ، گفت : این مفهوم هم عمومیت‌دار است و هم انسانی و در واقع فرهنگ عبارت است از سنت‌ها ، عادت‌ها ، باورها ، اعتقادات و به عقیده من روش‌ها و بینش‌ها که در مجموع مقوله‌ای سیره‌ای است .

وی با بیان اینکه فرهنگ موضوعی زنده است که قابل انتقال و حرکت می باشد ، افزود : این فرهنگ‌هاست که در نسل‌ها روان است و اگر شکافی ایجاد می‌شود یعنی نتوانستیم فرهنگ را با مفاهیم حدید پالایش و تسهیل کنیم .

 وی عدم پالایش و تسهیل فرهنگ را موجب فاصله نسل جدید  با آن و ایجاد شکاف دانست و اظهار کرد : نسل جوان با این شکاف فرهنگی در برخورد با فرهنگ گذشته که حاوی مفاهیم ارزشی است ، مقاومت می‌کند که امروز نیز با آن مواجه هستیم .

حجت الاسلام خلیلی تاکید کرد : پیوند وسیعی بین فرهنگ و ساختار وجود دارد که خود متغیر است و باید ساختارها متناسب با این مفهوم باشد.

 وی با بیان اینکه فرهنگ ما حاوی مفاهیم ارزشی است چون فرهنگ اسلامی است ، اذعان کرد : پاسخ دادن به نسل جوان در شبهات را باید مورد توجه قرار دهیم و مفاهیم انقلابی را با ساز و کاری تبیین تا آن را در نسل جدید نهادینه کنیم .

 رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه باید به ذهن‌ نسل جوان بیش از رفتار او توجه شود ، تصریح کرد : رفتارها قابل تعییر است اما ذهن ماندگار است و چیزی که در ذهن ماندگار شود برای نسل جدید باور پذیر می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه ساختارهای فرهنگی باید با مفاهیم ارزشی سازگار باشد ، اذعان کرد : اگر بین ساختارها و مفاهیم تفاوت باشد موجب عدم همراهی نسل جدید شده و برخی وقایع مانند حوادث امروز را رقم می‌زند .

 حجت الاسلام خلیلی با بیان اینکه باید ذهن را آماده پذیرش مفاهیمی کنیم که برای نسل جدید تبیین نشده ، اذعان کرد : متاسفانه نسل جوان با مفاهیمی انس گرفته اند که از طریق فضای مجازی تبیین شده است .

 مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس گیلان  نیز گفت : همزمان با شهادت حضرت صدیقه کبری (س) سه شهید گمنام در استان تشییع و در شهرهای فومن ، رستم آباد و لوشان به خاک سپرده می شوند .

سرهنگ حسن حبیبی با بیان اینکه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز شهدای گمنام نام گرفته ، اظهار کرد : کارگروه فرهنگی نیز در این خصوص تشکیل داده ایم و گزارشات خوبی در خصوص پیوند جوانان با فرهنگ ایثار و شهادت به ما رسیده و اشعار حماسی نیز در این خصوص سروده شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ هیئت و مسجد درخواست میزبانی از این شهدای عزیز را دارند ، افزود : ۳۰۰ شهید گمنام در سراسر کشور تشییع می‌شود و استان گیلان تاکنون میزبان ۳۹۱ شهید گمنام در ۵۳ یادمان تدفین شده است .

سجاد ستوده مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی جزیره ای کار می کنند ، بر جلوگیری از عملکرد جزیره‌ای نهادهای فرهنگی تأکید و بیان کرد : ساختار سازی جدید باید با توجه به اقتضائات عصر جدید دیده شود و در شرایط فعلی باید حاکمیت بر طبق ساختار دیجیتال مد نظر باشد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های تکنولوژی باید منطبق بر ساختارهای فرهنگی باشد ، تصریح کرد : اگر هوشمندسازی نهادهای فرهنگی انجام نشود همچنان مشغول تجربه دیگران خواهیم بود .

همچنین ببینید

جلسه شورای فرهنگ عمومی در ماسال تشکیل شد

جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع تبیین و روشنگری و آگاهی بخشی و راههای برون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *